Thursday, September 25, 2014

Bunga Butang, khasiat & Manfaatnya...

Bunga butang/Bunga 40 hari/Globe Amaranth/Gomphrena globosa
Assalamualaikum....Seperti juga post2 yg lepas, kebanyakan bunga2 yg kutanam adalah kesinambungan drp memori2 indah ketika zaman kanak2ku, pengaruh drp ibuku, di mana ibuku adalah seorg yg sangat suka menanam bunga, & salah 1 bunga yg menjadi kegemarannya adalah bunga butang. Bila diingatkan kembali, bunga2 butang ini banyak sekali ditanam ibu & warna yg paling menceriakan suasana laman rumah pada ketika itu adalah bunga butang merah, ungu, putih, & jingga.

Bunga butang yg paling tumbuh & mendominasi di laman rumahku pula adalah bunga butang putih, x sangka pula warna ini yg paling banyak, 2 buah pasu semaian kugunakan utk menyemai benih bunga2 butang ini, sepasu kusemai warna putih & ungu, manakala sepasu lagi kusemai warna lavender lembut & merah jambu. Namun pasu yg mengandungi benih merah jambu & lavender lembut habis digali kucing utk dijadikan tandas. Terpaksalah kuselamatkan benih2 yg telahpun bercambah sekadar yg ada. Syukur alhamdulillah banyak juga pokok2 bunga butang lavender lembut yg selamat, manakala warna merah jambu semuanya x survive :(

Bunga2 butang di laman rumahku :)

Bunga butang putih
Bunga butang "Smooth Lavender pink"
Bunga butang "Lavender"
Bunga butang ungu.
Bunga2 butang yg tumbuh dgn suburnya di laman rumahku ini amat menarik perhatian serangga terutamanya rama-rama, berbanding dgn bunga2an yg lain. Selain drp itu cicak mengkarung juga suka memanjat di batang2 & dedaun pokok bunga butang, krn terdapat banyak makanannya iaitu rama2 :p

Bunga butang amat sesuai ditanam bagi sesiapa yg mengemari rama2.

Cicak mengkarung di rimbunan pokok2 bunga butang.

Selain drp itu bunga butang juga amat sesuai dijadikan "drying flower", potpouri ataupun "Fresh Flower arrangement". Bunga ini amat sesuai ditanam di kawasan yg terdedah kpd cahaya matahari penuh ataupun separa naungan. Bunga akan kurang dihasilkan jika ditanam di tempat yg redup.

Bunga butang juga memiliki khasiatnya tersendiri, & salah 1 cara utk memperolehi khasiatnya dgn mudah adalah dgn membuat teh bunga butang. Kupilih bunga butang warna ungu krn warnanya yg lebih menyerlah & lazim dibuat teh, kpd pengemar2 teh bolehlah cuba buat teh bunga yg berkhasiat & menyegarkan ini. Teh bunga yg x pahit & mempunyai sedikit rasa manis.


Teh bunga butang ungu segar.

Cara membuatnya....
utk secawan teh, hanya gunakan 250ml air panas, rendamkan 2-5 kuntum bunga butang ungu segar yg telah dibasuh, selama 3-5 minit, tapis dan bolehlah diminum ketika suam.  Boleh juga dicampurkan bersama2 dgn teh bunga2an yg lain ataupun dgn teh jenis daun. Juga boleh ditambah dgn 1/2 sudu teh madu asli utk menambahkan sedikit kemanisan.


Khasiat bunga butang.
  • Kelopak bunga butang kaya dgn phyto-nutrien, anti-oksidan (anti radikal bebas), Vitamin A, B & kumpulan Vitamin B.
  • Mineral spt Germanium, Selenium semulajadi,  zat besi, zink, kalsium, Manganese, Potassium, Phytesterol Saponosides, & beberapa asid amino yg lain.
  • Kelopak bunga butang kering yg dilembabkan dgn sedikit air & diletakkan di bahagian bawah mata dapat digunakan utk menghilangkan eyebag/kantung mata & memudarkan lingkaran gelap di bawah mata. Letakkan kelopak bunga butang lembab setiap hari sehingga nampak perubahannya.
  • Teh bunga butang juga boleh diminum utk mengurangkan stress, krn khasiatnya yg menenangkan serta memberikan tenaga kpd sarat & juga otot. Keletihan & keagrassifan juga dpt diatasi,
  • Baik utk sistem penghadaman & meningkatkan konsentrasi. 
  • Baik utk kesihatan kulit.
  • 10 Kuntum bunga butang ini direbus  dgn 500ml air & minum sebanyak 3 kali sehari sbg ubat utk asma bronkial.
  • Utk mengubati penyakit kencing tak lawas, rebus sebanyak 3-10gm bunga butang (8-15 kuntum bunga butang) & diminum airnya.
  • Anggota badan yg sakit akibat lebam/bengkak/luka juga dpt diubati dgn menggunakan beberapa helai daun bunga butang yg dihancurkan sehingga menjadi pes, ditampal pada bahagian yg sakit & kemudian ditutupi dgn daun bunga butang yg masih segar.
     
Benih bunga butang.
Bunga butang memang berkhasiat, selain drp itu menanamnya di laman rumah juga dpt memberikan keceriaan serta menambahkan kecantikan di laman rumah.

P/S: Siapa ada benih bunga butang warna merah? Jualkan kpdku ya...thanks (email: roslizah22@gmail.com)

Membaca jambatan ilmu, tambahkan pengetahuan tentang bunga butang:-

Monday, September 22, 2014

Hempedu Bumi...


Hempedu bumi/Akar Cerita/Sambiloto/Andrographis paniculata/King of bitter/Chuan Xin Lian/KanJan/Kalmegh
Seingat aku, pokok hempedu bumi pernah kutanam seawal berpindah di Pontian ini pada hujung tahun 2009, tetapi x menjadi. Ibuku memberitahuku bahawa daun hempedu bumi ini amat bagus utk merendahkan tekanan darah tinggi, lalu dia pun dgn senang hati mengepos pokok hempedu bumi ini utkku tanam, namun gagal kutanam tumbuhan herba ini mungkin juga krn alasan yg sama "overdose" siram hihi...nampaknya kena belajar cara menyiram pokok dgn betul ni....

Daun hempedu bumi

Awal tahun ini, aku mula perasan pada mulanya hanya terdapat sepokok sahaja hempedu bumi yg tumbuh berhampiran dgn pasu2 bunga ati2ku. Kubiarkan sahaja pokok tersebut & beberapa bulan lepas pokok2 ini sudah mula membiak dgn cemerlang, sekarang terdapat 5 btg pokok hempedu bumi sederhana besar tumbuh meliar d laman rumah, namun kubiarkan sahaja (pic di atas adalah pokok hempedu bumi yg menumpang dlm pasu pokok lidah buaya, yg sangat subur)

Aku amat tertarik dgn bunga2an hempedu bumi yg bentuknya seakan2 bunga Lobelia, tetapi bunga hempedu bumi lebih kecil, comel, berwarna putih & mempunyai tompok serta garis2 berwarna maroon pada kelopaknya.


Bunga Hempedu bumi.

Melalui sedikit pembacaan, pokok hempedu bumi banyak dijumpai di India & Thailand. Tumbuhan herba ini mudah diperolehi di sekitar rumah, longkang, & kawasan semak samun bertanah gambut.

Hempedu bumi merupakan herba semusim yg tumbuh secara menegak, & boleh mencapai ketinggian sehingga 60-70cm. 

Hempedu bumi tumbuh di tepi longkang.
Keseluruhan pokok hempedu bumi boleh digunakan utk merawat demam, luka, kencing manis, & bekas gigitan serangga. Kandungan bahan kimia yg terdapat pada daunnya dpt memecahkan molekul2 lemak yg berkumpul di sekeliling saluran darah lantas menyempitkan urat2 darah yg menjadi faktor terjadinya tekanan darah tinggi.

Cara2 Pengunaan hempedu bumi.
1) Untuk menyembuhkan luka, tumbuk daun hempedu bumi sehingga lumat & tempelkan pada luka.

2) Untuk merawat bekas gigitan serangga bolehlah dihancurkan beberapa helai daun hempedu bumi  & sapukan pada bekas gigitan itu.

3) Air rebusan daun hempedu bumi diminum utk menurunkan tekanan darah tinggi & merawat kencing manis. Namun dos standard air rebusan daun hempedu bumi yg boleh diambil setiap hari adalah secawan (250ml) setiap kali & sebanyak 3 kali sehari.

Anak pokok hempedu bumi.
Dalam kes2 terpencil sesetengah individu yg menggunakan hempedu bumi mungkin mengalami pening kepala & peningkatan denyutan jantung, terdapat juga sesetengah individu yg mungkin mengalami alergi seperti ruam kulit.

Elakkan juga menggunakan herba ini ketika mengandung atau masih menyusukan anak bagi kaum wanita, kerana hempedu bumi boleh merendahkan paras kesuburan pada manusia termasuk juga lelaki :)

Info mengenai hempedu bumi:
1) http://www.ridzalmersing.com/tanaman-herba/khasiat-pokok-hempedu-bumi.html
2) http://animhosnan.blogspot.com/2013/12/hempedu-buni-sambiloto.html

Friday, September 12, 2014

Pokok Kunyit & Resepi Rendang Kemboja...

Memandangkan hujan seringkali je turun since bulan lepas di daerah Pontian ini, menyebabkan pokok kunyit yg telah lama mati tiba2 muncul semula, seingat aku, kutanam pokok kunyit tersebut tahun lepas, & oleh kerana permintaan terhadap kunyit amat tinggi penggunaannya di rumah, ditambah pula dgn cuaca yg agak panas sedikit pada tahun lepas, menyebabkan rumpunan pokok kunyitku layu & mati, rupa2nya tanah menjadi stor penyimpan terbaik bagi umbisi kunyit yg masih berbaki ini, & apabila keadaan cuaca menjadi sesuai utknya bercambah. Mcm mati hidup semula pula pokok kunyit ni hehe....

Pokok kunyit bercambah semula...

Oleh kerana ternampak beberapa helaian daunnya yg segar bugar telah muncul, tetibaku teringatkan resepi rendang kemboja emak yg sungguh sedap & marvelous itu, apa lagi aku lantas menelepon emak pada petang semalam, utk meminta resepi tersebut. Lagipun bahan2 asas utk membuat rendang memang telah tersedia di rumah,  Pernah juga ku'goggle' resepi tersebut tetapi x terjumpa pula resepi rendang ini, atau mungkin juga rendang ini memiliki nama yg lain?

Anyway resepi rendang kemboja ini memang sangat sedap, walaupun memerlukan sedikit kerajinan, namun  x rugi mencubanya, akan kumasak lagi rendang kemboja ini di hari raya Aidil adha nanti, InshaAllah  :)

RESEPI RENDANG KEMBOJA


Rendang Kemboja


BAHAN-BAHANNYA....

Bahan utk diperap selama 15-30 minit
1 ekor ayam (berat kurang lebih 1+ kg), dipotong2 ikut suka
1 sudu makan serbuk kunyit
1 sudu teh garam

Bahan-bahan kisar halus
11 biji bawang merah kecil*
4 ulas bawang putih*
3 1/2 batang serai hiris bulat2*
1 1/2 inci halia*
1/2 inci lengkuas* (*dikisar halus)

Bahan2 lain
13 biji cili kering (dikisar halus)
1 batang kulit kayu manis**
3 biji bunga lawang**
7 biji cengkih**
3 biji buah pelaga**(**rempah 4 beradik)
5 helai daun limau purut (kalau saiz daun anda besar, guna 3 helai buang tulang daun)
1 1/2 cawan pati santan
1/2  cawan air asam jawa
1 helai daun kunyit, dimayang halus
2 sudu makan gula melaka yg telah dihancurkan
2 sudu makan kerisik
segengam kismis merah
segengam buah gajus panggang (Optional, nak letak boleh x letak pun ok jeee..)
Garam secukup rasa.

CARA MEMBUATNYA...
  1. Ayam digoreng 1/2 masak, angkat dan toskan. Cedok keluar minyak dan tinggalkan kurang lebih 1/2 cawan. Tumis bahan2 kisar halus  & rempah 4 beradik hingga harum, masukkan cili kisar. Masak hingga naik minyak, kacau selalu & gunakan api kecil, kemudian masukkan air asam jawa, gula melaka & garam, Kacau & seimbangkan rasa.
  2. Masukkan ayam goreng, kacau rata & kemudian masukkan santan, kerisik dan kismis merah kacau rata lagi. Masak hingga kuah pekat dan ayam masak sempurna.
  3. Bila kuah dah pekat masukkan daun limau purut & kacau. Masak dengan api kecil hingga rendang jadi pekat dan tidak terlalu berkuah (keluar minyak sedikit). Kemudian masukkan daun kunyit yang dimayang halus bersama2 dgn kacang gajus panggang, kacau rata dan rasa, jika kurang masin, tambah sedikit garam. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Enak dimakan bersama nasi impit/nasi hangat :)

Thursday, September 11, 2014

Tetamu di awal pagi ~ Lebah tukang kayu.javascript:void(0);

Assalamualaikum...Minggu ini hampir setiap hari hujan turun membasahi bumi Pontian, pada waktu petang, namun setiap hari jugalah sang mentari tetap memberikan sinaran rahmat seawal pagi & dikesempatan ini, dapat jugaku merakam gelagat tetamu tetap laman rumah yg telah lama kuperhatikan & memang sangat mengasyikkan melihat mereka iaitu si lebah-lebah tukang kayu, begitu asyik menghisap serbuk sari (pollen) & nektar bunga, terbang dari satu bunga ke bunga yg lain. Kali ini bunga telang menjadi kegemaran utama si lebah2 tukang utk hinggap selain drp bunga mexican petunia dan bunga2an lain yg berada di laman rumahku...

Lebah tukang kayu (Xylocopa Spp) sedang menghisap madu bunga telang.

Lebah tukang kayu sedang menghisap pollen bunga mexican petunia.
Selama beberapa hari  mengamati gelagat lebah tukang kayu ini, terdetik juga dihatiku utk mengetahui jantina lebah2 ini, samada lebah2 yg selalu dtg berkunjung ini adalah jantan atau betina? & lebah ini juga kurang aggresif kerana beberapa kali juga ketika mengambil gambar, lebah ini tdk pun memperdulikan kehadiranku, tetapi sekali dua juga lebah2 ini terbang begitu hampir dgnku & pernah sekali si lebah ini terbang & terus melanggar tanganku, apalagi aku terus panik & melarikan diri hehe...


video
Memerhatikan lebah tukang kayu.

Sedikit informasi yg kuperoleh mengenai lebah tukang kayu ini, adalah lebah yg selalu dtg bertandang ke laman rumahku itu adalah lebah betina kerana lebah betina senang dikenali dgn kepalanya yg berwarna hitam gelap, manakala lebah jantan pula mempunyai tanda berwarna putih pada kepalanya, & lebah betina juga adalah kurang agresif namun mempunyai keupayaan utk menyengat jika terancam.

Lebah tukang kayu ini mendapat nama melalui sifatnya yg suka menebuk lubang pada batang kayu, papan, beruti, buluh, pokok kering & tunggul kayu utk dijadikan sarang, Lebah ini dianggap sebagai serangga perosak kerana sifatnya yg suka mengorek lubang pada tiang2 rumah, kuda2 rumah & dinding rumah dan akan menjejaskan kekuatan struktur rumah tersebut.

Spesis lebah tukang kayu yg lazim terdapat di negara kita adalah yg berwarna hitam gelap di seluruh badan, dan hitam dgn berwarna kuning di bahagian belakang (seperti lebah tukang kayu yg menjadi tetamu di laman rumahku).

Seperti juga lebah2 yg lain, yg akan mengunjungi bunga2an yg terdapat di sekeliling habitatnya, lebah tukang kayu ini sering mengunjungi bunga2an bersaiz besar & sederhana besar yg terdapat di sekeliling habitatnya disebabkan saiz tubuhnya yg sedikit besar drp spisis lebah yg lain.


Walaupun serangga ini dianggap sbg serangga perosak, namun kehadirannya tetap menceriakan laman rumahku, lagipun serangga ini juga amat membantu di dlm proses pendebungaan :)

Ingin mengetahui lebih lanjut tentang lebah tukang, sila2lah click:



Wednesday, September 10, 2014

Bunga "Morning Glory" pertamaku.....

Sememangnya inilah pertama kali kutanam bunga seri pagi, 1st trial, sebelum ini memang aku x berapa peduli langsung dgn bunga seri pagi ini, tetapi oleh kerana selalu melihat 'post' tentang bunga ni dr blog kwn2, lantas terniat juga dihati utk cuba2 menanam. Syukur Alhamdulillah menjadi juga, selepas ni akan ku tanam pula benih2 bunga seri pagi yg lain...

"Chocolate Rose Silk"



Daunnya yg memiliki bentuk tersendiri juga begitu menarik perhatiannku kerana daunnya yg berbentuk seperti "dragonfly leaf" umpama seekor pepatung yg sedang mengebarkan sayapnya....



Sepalnya juga agak panjang & pod benih juga menuju ke arah atas. Selepas ini mungkin banyak lagi info yg perlu kucari bagi mengenali bunga seri pagi ini, memang agak menarik utk dikaji & dipelajari :)
 



Buah Kaktus depan rumah...

Buah Night blooming Cactus...

Buahnya hanya sebesar buah limau nipis...

Sedap juga rasanya nyum2....1st time makan... :p

Saturday, September 6, 2014

Pokok Poinsettia idamanku...


Sdh lamaku idamkan pokok poinsettia aka pokok krismas ni, singat aku ketika kembali ke kampungku ketika berjalan2 di pantai Kinarut, sekali sekala tidak kulupa utk menjenguk2 jikalau terlihat kelibat pokok krismas liar tumbuh di celah2 belukar ditepi pantai, namun hampeh sepokok pun x jumpa, & ketika berjalan2 di tamu "Gaya Street" tetiba kuterpandang sepasu pokok krismas liar yg dijual di salah sebuah gerai menjual bunga2an, namun kubatalkan hasrat utk membelinya memandangkan saiz pasu & pokok yg sdh matang (besar) menyebabkan aku terpaksa membatalkan hasrat utk membelinya, nanti susah nak bawa balik Pontian.

Pokok krismas liar dijual di tamu Gaya street, ambik pic je sbg kenangan :)
dan ketika berjalan2 di pekan kundasang sempat jugaku membeli sebatang anak pokok krismas (bukan yg jenis liar)  dan syukur Alhamdulillah sampai sekarang pokok ini telah dpt hidup dgn subur...moga2 dpt bertahan tumbuh dgn subur sampai bila2 hehe....

Pokok krismaku ketika mula2 ditanam, layu semacam je, mungkin juga terkejut dgn perubahan cuaca, dari tanah tinggi ke tanah rendah.

Syukur Alhamdulillah pokok krismas semakin subur, setelah sebulan hidup di tanah rendah.

Warna merah daunya yg buatku terpesona :p
Sedikit informasi yg kuperolehi drp internet, getah drp pokok krismas ini boleh digunakan sebagai remedi utk mengubati penyakit ketuat. click di sini

My Wonderful Time~Jalan2 di Timpohon...

Beberapa hari sebelum balik ke Pontian, Johor setelah seminggu berhari raya di Kg, kami sekeluarga mengambil peluang utk bersiar2 menikmati keindahan panorama serta kenyamanan udara sejuk dan cuaca yg redup2 di Timpohon yg merupakan tempat lazim bagi pendaki utk memulakan aktiviti mendaki ke gunung Kinabalu. Perkara yg amat menarik perhatianku adalah variasi pokok bunga impatient balsam @ pacar air tumbuh meliar, ingin sahaja aku mencabut anak2 pokok balsam ini tetapi amat taboo memandangkan kawasan gunung merupakan tempat yg keras & adalah dilarang by law utk mencabut/merosakkan tumbuh2an @ keindahan alam sekitar, denda RM25,000...fuh memang bahaya....

Dilarang merosakkan & mencabut tumbuh2an......
Jalan masuk ke Timpohon
Tupai yg jinak2 merpati....
Peminat2 tupai :p

Dpt jugaku mengupan tupai yg jinak2 merpati ini dgn kacang...

Suami pun x melepaskn peluang utk mengumpan tupai dgn kacang...

Rumpunan pokok2 bunga balsam liar yg buatku geram!!!



Pokok ekor anjing yg tumbuh meliar di sepanjang jalan...
Selepas beberapa jam menikmati keindahan di Timpohon, kami sekeluarga meneruskan perjalanan ke Pekan Kundasang, rambang mataku melihat berjenis2 bunga2an, sayur2an & buah2 segar dijual di gerai2 ditepi jalan & yg amat menarik perhatianku adalah pokok bunga krismas aka poinsettias yg memang menjadi idaman hati & dpt jugaku memilikinya, syukur Alhamdulillah :) anyway memang amat seronok, sekali-sekala bersiar2 dgn keluarga menikmati keindahan alam....