Sunday, January 4, 2015

Tahun Baru 2015.

Assalamualaikum, selamat tahun baru 2015.

Nampaknya sudah hampir sebulan ku menyepikan diri drp menulis di blogku yg baru je berusia setahun lebih ni, memang terasa gatal sangat dah jari2 ni nak menaip2 di keyboard komputer ni, tetapi memandangkan bulan lepas komputer di rumah ni tetiba je hangkang (bahasa pasar di kampungku yg bermaksud "Rosak") terpaksalah kugunakan handphone sahaja utk melayari internet, & sememangnya amat tidak memberikan keselesaan kpdku, kerna aku lebih berminat melayari internet dengan menggunakan PC hehe...Now syukur Alhamdulillah pada penghujung bulan Disember lepas PC dah ok, tetapi kemalasan pulaklah yang menyerang. Banyak benda nak ditulis pun tak menjadi. Now syukur Alhamdulillah awal tahun ni motivasi utk menulis dtg kembali :)

Penghujung tahun 2014 banjir melanda negara sekali lagi, semoga musibah ini akan segera berakhir, & memandangkan hujan yang kerap turun di daerah Pontian pada hujung bulan lepas, menyebabkan aku juga turut memalaskan diri drp membelai2 pokok2 di laman rumah. Rumput2 pun dah start mencuri2 space utk menyuburkan diri sendiri. Semalam suamiku dengan rajinnya telahpun memotong rumput2 yang sudah mulai menguasai laman rumah. Ketika memotong2 rumput-rumpai tersebut, dgn tak sengajanya suamiku turut terpotong pokok2 bunga Brazilian Snapdragon yg sedang berbunga lebat.

Aku lantas mengambil tangkai2 bunga yang terpotong tersebut & kujadikan bunga2 Brazilian Snapdragon tersebut sebagai bunga penghias meja komputer. Warna ungu mempunyai kesan yang tenang, menyejukkan serta menginsfirasikan minda. Mungkin juga bunga yang berwarna ungu ini sesuai diletakkan di atas meja makan rumahku kerana tona warnanya yang mampu mengurangkan rasa lapar. Sangat sesuai bagi mereka yang sedang berdiet hihi...

Bunga Brazilian Snapdragon/Otacanthus azureus

Bunga Brazilian Snapdragon sebagai penghias meja komputerku.
Harapanku semoga tahun 2015 ini & tahun2 yang mendatang segala cita-cita dan azamku akan mendapat keberkatan daripada Allah SWT & sikap2 mazmumah akan dapat dijauhi amin....

12 comments:

  1. Salam Julie,

    Selamat tahun baru. Semoga semua impian termakbul hendaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Warahmatullah Honey...selamat tahun baru juga...amin.....

      Delete
  2. Salam

    Ada jual keratan batang tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam juga Carlz, berminat ke? email Julie - roslizah22@gmail.com

      Delete
  3. hangkang sudah...lama ndak dengar word tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...balik Nasa ke Sabah nanti akan selalulah dgr ayat power tu hihi...

      Delete
  4. Happy New Year Julie...
    Snapdragon biru ni memang cantik..tahan cuaca panas.. Bunga butang putih dan cosmos kuning Julie dah pun berbunga..duk tunggu masa nak post..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Happy New Year juga kak Mala, memang bunga Brazilian Snapdragon ni tahan panas kak, dlu Julie letak kat tempat teduh, kurang je bunganya, bila Julie letak ke tempat panas, lebat pula snapdragon ni berbunga :), wah kak, X sabar Julie nak baca post tu :)

      Delete
  5. SElamat tahun baru Julie...
    Cantik bunga snapdragon biru tu..lain dari yang lain...
    dan ari ni dapat tambah vocab baru hangkang!
    hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat tahun baru juga Kak @na, memang cantik bunga tu, daunnya pula wangi herba tu :) ye menambah Vocab baru dari Sabah hehe..

      Delete
  6. assalamualaikum Julie....mmg cantik bunga snapdragon nie.....saya pun nak tanya ada jual btgnya x....kl ada saya nak....dah lama mencari...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam warahmatullah Haslina, syukur Alhamdulillah...memang cantik bunga ni kan...hebat kekuasaan Allah....berminat ke? email Julie - roslizah22@gmail.com

      Delete