Thursday, January 8, 2015

Bunga Matahari Kak Mala...

Bunga Matahari/Common Sunflower/Helianthus annuus
Assalamualaikum & Salam Jumaat...

Bunga Matahari merupakan salah satu daripada bunga-bungaan yang juga amatku gemari, dan bunga matahari jenis sederhana ini adalah yang pertama sekali kutanam, semenjakku terminat dengan aktiviti gardening :)

Benih bunga matahari ini adalah pemberian ikhlas daripada Kak Mala. Pada mulanya kusemai sebanyak 6 biji benih, kemudian yang bercambah hanya 5 biji. Tetapi akhirnya yang hidup membesar & berbunga hanyalah 3 pokok. Syukur Alhamdulillah dapat juga kunikmati keidahan bunga matahari saiz sederhana ini.

Walaupun dikategorikan sebagai saiz sederhana, tetapi aku terpaksa juga mendongak untuk melihat kuntum bunga matahari, yang pada kiraanku memiliki ketinggian bunga matahari ini adalah di antara 7-9 kaki, dan memang agak sukar bagiku untuk menangkap gambar bunga ini :), apatah lagi jika menanam bunga matahari jenis gergasi, yang memiliki ketinggian sehingga 20 kaki. Pada tahun lepas, seorang Gardener dari Jerman iaitu Hans-Peter Schiffer, telahpun berjaya menanam bunga matahari gergasi tertinggi di dunia dengan memegang rekod ketinggian 28' 8.5" (8.75m). Memang seronok juga melihat senyuman terukir di muka gardener2 ini, kerana kejayaan mereka. Untuk pembacaan lebih lanjut tentang bunga matahari tertinggi & terbesar di dunia silalah klik Giant Gardening.
  

Walaupun dikategorikan sebagai saiz sederhana, bunga matahari pemberian Kak Mala ini tetap menawan hatiku. Pengalaman lepas menanam bunga matahari "Cherry Rose" memang sangat mengujakan. Bunga matahari ini bagaikan penegasan di laman rumah/kebun jika ditanam kerana warnanya bunganya yang agak terang dan menarik.

Salah satu kuntum bunga matahari yang telah tua.


Bunga matahari berasal dari negara Mexico dan mendapat nama "matahari" kerana pada hari yang cerah, tangkai bunga majmuk akan mengikut pergerakan matahari, dan gejala ini disebut sebagai heliotropisme (gerak tumbuhan yang terjadi akibat pengaruh arah datangnya rangsang berupa cahaya).


Bunga matahari di kebun kecilku.

Bunga matahari juga memiliki pelbagai jenis khasiat, kepada kesihatan & penyembuhan kepada beberapa jenis penyakit. Antara penyakit yang boleh diubati adalah Tekanan darah tinggi.

Cara-cara mengubati penyakit darah tinggi dengan menggunakan bunga matahari.
1) Sediakan 10gram kepala bunga matahari (sunflower's head) dan 4gram bulu buah jagung,  kemudian dididihkan selama 15 minit dengan menggunakan 110ml air bersih.
2) Tapis kemudian perah rebusan bunga matahari & bulu jagung tersebut. Kebiasaannya kendungan air tapisan akan berkurangan.
3) Tambah sedikit air suam sehingga mencapai 100ml, minum sekali sehari selama 2 minggu.
4) Untuk pencegahan, minumlah ramuan ini sekali seminggu.
5) Wanita hamil adalah dilarang meminum ramuan bunga matahari! 

Kuaci bunga matahari yang biasanya dimakan sebagai snek juga mengandungi pelbagai nutrisi yang sangat bagus untuk kesihatan seperti protein, lemak, fosforus , magnesium, kalsium & zat besi. Minyak bunga matahari juga mengandungi asid likolat yang dapat mengurangkan mendapan kolestrol pada dinding pembuluh darah.

Bunga matahari ini bukan sahaja berfungsi sebagai tanaman hiasan, malahan juga boleh dimanfaatkan untuk kesihatan.

Thanks for reading :)

6 comments:

  1. Julie...thanks posting kisah bunga kak ni. Bangga juga berkembang megah di Johor nu...hehee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan setakat Johor kak, dah pun berkembang benih kakak tu ke Sabah, yg emak Julie tanam pun dah semakin membesar, suka sangat emak Julie, terima kasih banyak ye kak :)

      Delete
  2. Sunshine kebun Julie.
    So bright and sunny.
    Banyak cambah elok tapi macam accident terjadi hehehe. ..benih dari Kak Mala. Belum lagi pak belalang makan dengan rakusnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, thanks kak Diana...pas ni nak semai benih sunflower yg kakak bagi tu pula hehe...

      Delete