Tuesday, February 17, 2015

Larva rama-rama helang & anak mentadak.

Assalamualaikum...

Semenjak 2 menjak ni, aku dapat merasakan bahawa aku dah begitu tergila-gilakan tanaman hiasan jenis dedaun, terutamanya pokok ati-ati & asam batu, tetapi ati2lah yang begitu mendominasi minatku, setiap hari aku akan membelek2 pokok ati-ati yang baru kutanam, membuang & membunuh kutu-kutu aphid yang cuba merosakkan  daun ati-atiku, & dalam masa yang sama pokok-pokok bunga yang berada di laman rumah sedikit terabai, hmmmm... rasa-rasanya aku patut berikan kasih sayang yang sama rata kepada setiap tanaman hiasan di laman rumah.

Keratan ati-ati.
Oleh kerana perhatian yg kurang diberikan kepada tanaman2 lain, maka tetamu tanpa diundang pun muncul...



Larva Rama-rama helang/Impatiens hawk moth larva.
Hampir seminggu juga aku membuang larva2 rama-rama helang ini, & ada juga curiosity nak pegang larva ni tapi geli yeeeee..... & akibat kurang kasih sayang & terabai ada di antara pokok2 bunga kembung yang mati & rosak diserang, dan dalam beberapa hari tu, terpaksalah aku membuang larva2 rama-rama helang ini di dalam semak, anggaran dalam 3-5 ekor sehari larva rama-rama helang ini kujumpai sedang memakan daun-daun pokok bunga kembung.

Serangan larva rama-rama helang.

Rama-rama helang dewasa/Impatiens Hawk moth/Theretra oldenlandiae pic goggle.
Ketika membersihkan rumah juga aku telah terjumpa dengan indung sejenis lagi rama-rama helang iaitu Eupanacra mydon di langsir rumah, pada mulanya kusangkakan yang Eupanancra mydon ini adalah induk kepada larva impatient hawk moth yang suka menyerang pokok bunga kembungku, rupanya anggapanku meleset, rupa-rupanya larva Eupanacra mydon ini berwarna hijau bukannya hitam, dan pernah juga kuterjumpa dengan larvanya yang sedang menyerang daun pokok keladi.
    
                                                                       
Rama-rama helang (Eupanacra mydon) di langsir rumahku.
                                                     


Larva Eupanacra mydon di daun keladi.
Inilah pertama kali aku terjumpa larva Eupanacra mydon ni, memang rosak jugalah daun2 keladi dimakannya, tapi yg agak unik adalah corak di kepala larva rama-rama helang ini yang menyerupai corak kepala ular. Memang aku agak exited juga melihat corak larva ini, tetapi terpaksa juga kubuang larva ini jauh2 di dalam semak, nanti habis gondol daun keladi dimakannya.

Bersambung......                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

14 comments:

  1. assalam ... berpesta larva2 ni ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam warahmatullah kak Mar,
      Memang berpesta sungguh ulat2 ni, habis jahanam pokok2 bunga kembung Julie dikerjakan hehe...

      Delete
  2. Pokok-pokok daun ni selalunya pula di anak tirikan pula di KBB ehehehe....
    Lagi-lagilah pokok puding big boss silap-silap terpupus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Julie sekarang pokok2 bunga pula yg dianak tirikan kak, kesian dgn pokok2 bunga tu esp rj...hmmmm

      Delete
  3. Salam Julie,

    Agaknya kalau di biarkan larva tu mesti cantik bila dah jadi rama-rama nanti kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Honey,
      Memang cantik, tapi tak sempat nak besar, dah Julie buangkan ke semak, nak Juga Julie tengok ulat2 ni membesar tapi nanti habis gondol pokok kembung dikerjakan..

      Delete
  4. As salam julie;
    geli pun ada tgk larva rama2 tu...hehehe
    tp jambangan ati-ati tu mmg cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam warahmatullah kak @na, Julie pun geli tengok...ati2 memang cantik :)

      Delete
  5. Assalam,

    gelilah pulak tengok ulat2 tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam warahmatulllah Bunda,
      Julie pun geli & geram tengok hehe..

      Delete
  6. Salam..
    Eh! ini rama-rama ke? bukan kupu-kupu ke tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam juga, mengikut istilah sains, rama2=moth, kupu2=butterfly :)

      Delete