Monday, April 14, 2014

Tetamu di awal pagi...

Cik2 lebah pekerja sedang busy menuai madu bunga kaktus.

Aku memang suka tengok lebah, terutama sekali lebah2 yg tengah khusyuk bekerja, yg terbang hinggap dari sekuntum bunga ke kuntuman bunga yg lain.  

Pagi tadi, syukur alhamdulillah krn ku bernasib baik dpt melihat sekawan lebah pekerja sdg bekerja seawal pagi, mungkin tlh pun hinggal di bunga kaktus ini selepas syuruk, kerana bunga kaktus berkembang pada waktu malam. Tekun sungguh serangga ini bekerja, nampaknya lebah2 ini lebih sukakan jenis bunga yg mempunyai sebaris kelopak (single row petals) berbanding bunga yg mempunyai banyak garisan kelopak seperti bunga marigold. Ini adalah disebabkan bunga dgn sebaris kelopak lebih banyak menghasilkan pollen (debu bunga). Lebah2 juga amat tertarik dengan bunga2an yg berwarna putih, kuning, biru dan ungu.
Cicak mengkarung tetamu tetap di laman rumah.
Ketika sdg sibuk menangkap gambar cik2 lebah, tetiba kuterpandang cicak mengkarung yg sedang menghendap sesuatu, mungkin juga sdg berehat, di sekuntum bunga kaktus. Selalu sahaja kuterserempak dgn reptilia ni, ntah di manalah tempat tinggal cicak ni?


Minggu ini pokok kaktus giant di laman rumah banyak mengeluarkan bunga, 1st time kutengok pokok ni berbunga dengan galak sekali, syukur Alhamdulillah :)



Bee watching...
 

5 comments:

  1. Tangan julie memang ngam dengan pokok kaktus, lawa-lawa bunganya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks kak, tapi bukan Julie yg tanam, tuan rumah punya pokok kaktus ni hehehe....

      Delete