Sunday, March 23, 2014

Bunga Kemunting Cina.


Bunga Kemunting Cina kesayanganku.
Syukur Alhamdulillah....setelah lebih kurang 2bulan lebih x hujan dengan cemerlang di daerah Pontian ni, akhirnya hujan pun jatuh bagaikan permata jernih mencurah2 jatuh dari langit....gembiranya hatiku melihat tanaman2 di sekeliling dibasahi jus dari langit ini. sekaligus berdoa agar hujan akan selalu2 le turun membasahi bumi ini.

Setelah hujan berhenti di waktu petang, sempat juga kujenguk pokok2 bunga kesayanganku terutamanya pokok bunga kemunting cina yang kuletakkan di tepi rumah dan terlindung dari kepanasan bahang mentari. Nampaknya bunga2ku ini pun x bermandi hujan, terpaksalah kusiram. Sengaja kuletakkan bunga2 ini di kawasan terlindung kerana, pernah sekali kuletakkan diluar, macam puteri lilin pulak bunga ni, x tahan panas, mungkin jenis ini yang x seberapa nak tahan panas kot????

Kemunting Cina Ungu.


Kemunting Cina Pink Muda.

Bunga Kemunting Cina merah kegemaranku.
Pernah kucuba untuk meletakkan kemunting cina jenis ini ada juga org sebut bunga ni bunga vinca, tapak dara, Rosy Periwinkle, direct to the sunlight, lama kelamahan pokok2 bungaku ini mcm x bersemangat, daun kekuningan, bunga mengecil & x berapa lebat. Jadi untuk menyelamatkan keadaan terpaksalah kuletakkan bunga ini di tempat teduh semula (hanya terkena cahaya matahari pagi) & pokok2 bunga kemunting cina ini telah pun kembali ceria seperti sediakala hehe....

Satu lagi jenis kemunting cina yang gagah perkasa, dari jenis major & memang tahan lasak, tahan bahang panas matahari, x seperti kemunting cina (seperti gambar2 di atas) senang nak tumbuh & jaga, batang pokoknya juga dapat mencapai ketinggian sehingga 100cm, boleh tumbuh liar & subur tanpa sebarang penjagaan.
Kemunting Cina Ungu jenis major.
Memang terdapat pelbagai khasiat pokok bunga kemunting cina ini, antaranya ialah ia dapat mengubati pelbagai jenis penyakit boleh rujuk ke sini dan yang pasti bunga ni memang cantik & dapat menceriakan halaman rumah kita :)


7 comments:

  1. Pokok jenis vinca dwarf ni ada benih tak Julie.

    ReplyDelete
  2. Ada kak, tapi kecik2 je benih bunga ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. warna unggu sam pink ada nda mba warnanya...boleh dong saya beli bibitnya....

      Delete
  3. wah cantik pulak vinca dgn warna2 ceria ni. nak kena gi cari jugak ni.

    ReplyDelete
  4. Memang ada yang jenis untuk cool season. Menarik warnanya.

    ReplyDelete
  5. Aslmkm.. nak tanya ada tak jual benih bunga Kemunting Cina ni.. ?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..Ada jual benih bunga kemunting cina ni tak?

    ReplyDelete