Friday, August 15, 2014

Orkid Tanah lagi...


Orkid Phillipine/Spathoglottis plicata

Ketika balik ke kampungku di Kinarut, Papar utk berhari raya baru2 ini, aku begitu terpesona dgn bunga2 di laman rumah emak. Pelbagai jenis tumbuhan hiasan yg ditanam oleh ibuku terutama sekali pokok ati2 yg amat kugemari, tetapi pokok orkid Philippine iaitu drp spesis orkid tanah berdaun palma ini jugalah yg begitu menarik hatiku. 


Sedikit informasi yg kuperolehi drp internet orkid philipine merupakan sejenis orkid tanah yang boleh dijumpai di negara2 Asia samada bercuaca tropika ataupun subtropika, pokok orkid tanah ini juga boleh dijumpai di kawasan asia pasifik seperti kepulauan Hawaii, Tonga & samoa, selain drp itu ia juga tumbuh di sesetengah kawasan negara Australia.


Orkid Philippine yg begitu menarik ini telahpun kuambil sulurnya utk ditanam buat kali ke-2. Percubaan pertama gagal krn overdose siram. This time, akanku jaga orkid ni dgn lebih baik lagi & x akan terover siram :p

Link menarik tentang orkid....
 Orchids Care Tips.

13 comments:

  1. Cantik betul bunganya ya.. segugus besar.. kalau yang biasa kita tengok tu bunganya kecil dan tidak berjambak2

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang cantik kan kak, Julie pun suka sangat tengok.

      Delete
  2. memang cantik bunga ni..menyesal aritu kat kampong tak ambil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti balik kampung mesti ambil ye kak hehe....

      Delete
  3. salam kenal yer,,cantiknya orkid ni!bukan bunga saja daun pun menarik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga, betul tu daunnya pun menarik :)

      Delete
  4. Dekat tamu ramai juga menjual ni kan. Cantik yang ni nampak besar bunganya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya kak, nasib baik emak Julie ada tanam, kalo x mungkin membeli juga Julie bunga ni di tamu.

      Delete
  5. Salam singgah kenal
    Cantiknya, warna pun bright, magenta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam singgah kenal. yeah memang cantik sungguh Ciptaan Allah :)

      Delete
    2. Salam kenal..orkid ni tanam d tanah sj ya atau perlu arang saja

      Delete
    3. Bole whatsapp sy 0148534443 sy dr sandakan

      Delete